رمز ملی؛ تمام آنچه نیاز است بدانید

[ad_1]

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در تشریح جزئیات ارز دیجیتال ملی گفت: هدف از طراحی ارز دیجیتال در بانک مرکزی این است که اسکناس‌ها را به یک شی قابل برنامه‌ریزی و برنامه‌ریزی تبدیل کند و با آن پول جوهره‌ای هوشمند داشته باشد. “

به گزارش ایسنا، مهران محرمیان با حضور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به تاریخچه شکل گیری ارزهای رمزپایه گفت: حدود 12 تا 13 سال طول کشید که روند جدیدی به نام ارزهای رمزنگاری شده در حوزه ارزی جهانی شکل گرفت، اما این روزها به جنبه های جدید مرزها مشخص تر هستند، بنابراین به عنوان ارزهای دیجیتال شناخته می شوند. فلسفه اصلی ارزهای دیجیتال مبتنی بر تمرکززدایی است. به عبارت دیگر فضای جدیدی را در حوزه پولی و سایر حوزه ها به تصویر می کشد که در آن به جای داشتن مرکز اعتماد عمومی مانند نهادهایی مانند بانک های مرکزی، ارزشی بر اساس آنچه مردم دوست دارند جایگزین شده است.

وی افزود: در این حوزه بیشترین تمرکز، نهادهایی هستند که مردم برای حل مشکلات خود به آنها مراجعه می کنند و یکی از آنها بانک مرکزی است. تمام پول های مبادله شده در هر کشوری با اعتبار بانک مرکزی آن کشور ارزش گذاری می شود. به عبارت دیگر، اگر بانک مرکزی نباشند، تمام اسکناس‌های معمولی، مسکوک و سایر اقلام مرتبط مستهلک می‌شوند.

به گزارش بانک مرکزی، محرمیان خاطرنشان کرد: برعکس فضایی در حال ایجاد است که از آن تمرکز زدایی صورت گرفته است. یعنی بانک مرکزی از این ارزها حمایت نمی کند و ارزش فیزیکی و حمایتی ندارد. طبیعتا در چنین فضایی چندین سال بانک های مرکزی به ارزهای رمزنگاری شده واکنش منفی نشان دادند و همزمان به بررسی این موضوع پرداختند. زیرا موضوع حاکمیت پولی در هر کشور خطری برای قرمزهای آن کشور محسوب می شود.

این کارمند بانک مرکزی در تشریح راهکارهای فناورانه بانک های مرکزی در مواجهه با ارزهای رمزپایه گفت: اما پس از مدتی بانک های مرکزی رویکردی را شکل دادند و بانک های مرکزی از این فناوری و برخی ویژگی های آن استفاده می کنند که به پول آسیب نمی زند. حاکمیت «مفهوم جدیدی را معرفی کنید، بر این اساس، اگر ارزهای سنتی را یک سر طیف و سر دیگر را ارزهای رمزپایه در نظر بگیریم، رمز ارز دیجیتال بانک مرکزی در وسط این دو طیف قرار می گیرد.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در تشریح ویژگی های ارزهای رمزنگاری شده بانک مرکزی گفت: ارزهای رمزپایه مرکزی مانند ارزهای رمزپایه بدون پشتیبانی نیستند. در حال حاضر 90 بانک مرکزی پروژه هایی را برای ارزهای دیجیتال بانک مرکزی تعریف کرده اند که برخی از آنها در دست بررسی است، برخی دیگر مقرراتی را اتخاذ کرده و آماده ارائه ارزهای رمزنگاری شده هستند، برخی نیز ارسال اولیه و آزمایشی را آغاز کرده اند و در چند کشور رمز عبور عملیاتی است و افراد این کشورها می توانند از رمز عبور در سراسر کشور استفاده کنند.

وی یادآور شد: این نشان می دهد که در دنیا چنین روندی وجود دارد و ما در ایران در چند سال اخیر تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده ایم و از سال 1399 وارد حوزه مقررات گذاری شده ایم. جالب اینجاست که رمزارز نه تنها جنبه فنی دارد، بلکه ابعاد نظارتی، اقتصادی، پولی، حقیقی و به ویژه حقوقی نیز دارد که همه این موارد مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت پس از جلسات تخصصی منظم، مقررات بانک مرکزی در مورد ارزهای دیجیتال دو هفته پیش در مجله The Monetary و مصوب شورای اعتبار

دکتر محرمیان در خصوص اعمال ارز رمزنگاری شده بانک مرکزی گفت: پس از تصویب آیین نامه، با توجه به اینکه تغییراتی در آیین نامه در زمان تصویب وجود دارد، امکان اعمال این تغییرات در مسائل فنی وجود دارد و بانک های مشارکت کننده آن را اجرا خواهند کرد. تغییرات. ظرف چند ماه آینده، رمز بانک مرکزی را به صورت آزمایشی در اختیار مردم قرار می دهیم و آن را در اختیار عموم قرار می دهیم.

ارز دیجیتال مانند اسکناس در مبادله است

وی در تشریح تفاوت ارزهای رمزنگاری شده با ارزهای رمزپایه رایج گفت: در بسیاری از مواقع با شنیدن نام رمز ارز بانک مرکزی (ارز رمزنگاری شده) به عنوان ارزهای رمزنگاری شده تلقی می شود. لازم به ذکر است که کریپتوکارنسی ارز دیجیتال دنیا چندان مبتنی بر بیت کوین نیست و پشتیبانی نمی شود و نیازی به استخراج ندارد. همه ارزهای رمزنگاری شده در جهان قابل استخراج نیستند، اما بیت کوین محبوب ترین ارز دیجیتال است. البته انتشار ارزهای رمزپایه مانند ریال در انحصار بانک مرکزی است. بسیاری از مردم بر این باورند که ارزهای رمزنگاری شده مانند سایر سکه های قابل سرمایه گذاری، باید تاکید کنم که اینطور نیست زیرا هیچکس روی پول سرمایه گذاری نمی کند. به عبارت دیگر، ارزهای رمزنگاری شده، به عنوان برات، دارای قدرت انتشار و ابزار پرداخت هستند.

معاون فناوری های نوین در تشریح نحوه عملکرد ارزهای دیجیتال گفت: وقتی اسکناس بین افراد رد و بدل می شود، شخص ثالثی وجود ندارد. به عنوان مثال شما در شهر دیگری هستید و در ازای خرید محصول باید به روشی از حسابی به حساب دیگر پول انتقال دهید و برای این کار نیاز به واسطه دارید. وقتی در مورد ارزهای رمزپایه صحبت می‌کنیم، هیچ واسطه‌ای وجود ندارد، به عبارت دیگر، همان اسکناس‌هایی که بدون حضور شخص ثالث بین افراد رد و بدل می‌شود، در اینجا هم همین اتفاق می‌افتد، با این تفاوت که در بستر دیجیتال و در لحظه

چگونه از ارز دیجیتال استفاده کنیم؟

وی در توضیح عملکرد ارز رمزنگاری شده بانک مرکزی مثال زد: کارت بانکی که در اختیار ماست به خودی خود پول نیست و در واقع ابزار دسترسی ما به پول در حساب الکترونیکی است. هر اتفاقی برای بانک بیفتد، پول شخص در بانک سپرده می شود. اما در رمزی که داخل گوشی ما هست بانک به عنوان شخص ثالث و واسطه ای که امکان انتقال پول را می دهد حذف می شود و همان پول و اسکناس هایی که در جیبمان است به صورت الکترونیکی منتقل می شود.

محرمیان گفت: شهروندان در نگهداری پول و درآمد خود به اشکال مختلف آزادند و عموماً مردم ترجیح می دهند از ترکیبی از اشکال مختلف دارایی (اسکناس، طلا، حساب بانکی و …) برای این منظور استفاده کنند. کریپتوکارنسی در واقع گزینه جدیدی را به توانایی شهروندان برای ذخیره دارایی ها اضافه می کند و مردم می توانند مقداری از پول خود را به عنوان ارز رمزنگاری شده نگه دارند و هر کسی می تواند به بانک رفته و ارز دیجیتال را در کیف پول الکترونیکی خود دریافت کند. همچنین میزان رمز ذخیره شده در کیف پول بسته به نوع کیف پول (کیف پول تجاری یا شخصی) متفاوت خواهد بود.

معاون فناوری های نوین در رصد ارزهای دیجیتال گفت: موضوع نظارت و رهگیری وجوه ارزهای رمزپایه به ویژه ارزهای رمزنگاری شده بانک مرکزی به دقت مورد توجه قرار گرفته است. در واقع طراحی به گونه ای است که وجوه به صورت دقیق قابل رهگیری بوده و حتی در صورت سرقت اطلاعات رمز ریالی و هک گوشی هوشمند توسط سارقان و هکرها، امکان ردیابی و در نتیجه بالاترین سطح امنیت وجود دارد. برای رمز ریالی نسبت به اسکناس و حتی انتقال وجه الکترونیکی امکان پذیر بود.

محرمیان در پایان تاکید کرد: هدف از طراحی ارزهای رمزنگاری شده در بانک مرکزی تبدیل اسکناس به اشیا قابل برنامه ریزی و برنامه ریزی است و برای آن از اصطلاح پول باز استفاده می کنیم. با این فرآیند، پول موجودیت هوشمندانه ای خواهد داشت. به عنوان مثال، وقتی شخصی تسهیلاتی مانند ارز دیجیتال دریافت می‌کند، به بانک و وام‌دهنده اجازه می‌دهد تا مبلغ مورد نظر را دقیقاً در جایی که هدایت می‌شود، سرمایه‌گذاری کنند. اما در مورد اسکناس و سایر روش های انتقال وجه، این ردیابی هوشمند برای تسهیل گر و سیاستمداران امکان پذیر نیست. به عبارتی رمز ارز فضای نوآورانه ای را در عرصه پول ایجاد می کند و بانک های مرکزی دنیا به سمت استفاده از ظرفیت آن حرکت می کنند.

[ad_2]

Aron Trujillo

نرد اینترنتی. ارتباط دوستانه مبشر قهوه. متخصص موسیقی بسیار متواضعانه. مدافع تلویزیون آماتور

تماس با ما