fall24banner

شماره گذاری دندان

آیا تا به حال برای انجام اقدامات دندانپزشکی مانند روکش دندان (از جمله لمینت دندان، ونیر کامپوزیت، کامپوزیت دندان و …) یا روش های دیگر به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرده اید، اما به جای نام بردن تعداد دندان هایی که برای آن مراجعه کرده اید،   شروع به نشان دادن هر دندان با انگشت خود کنید تا دندانپزشک بداند با کدام یک از دندان های شما مشکل دارید. در یک نگاه، می خواهید به دندانپزشک خود بگویید که از چند دندان می خواهید استفاده کنید. چرا این مقاله را می خوانیم؟ در این مقاله قصد داریم برخی از روش هایی که دندانپزشکان برای نام گذاری دندان ها استفاده می کنند را ارائه دهیم و سپس به بیان انواع دندان ها، تعداد و کاربرد آنها می پردازیم. اگر مشکلی دارید که به دندانپزشک خود بگویید و از نشان دادن انگشت خود به سمت دندانپزشک هر بار که زبان خود را نشان می دهید خسته شده اید، این مقاله ممکن است برای شما مفید باشد تا سریعتر با پزشک خود در تماس باشید.

 آشنایی با انواع روش های شماره گذاری دندان:

 پالمر:

اولین روش نامگذاری دندان روش های مختلفی در سراسر دنیا برای شماره گذاری دندان ها استفاده می شود. اگر روزی قرار بود دندان خود را پر کنید یا می خواهید دندان خود را با ایمپلنت دندان پر کنید یا مشکل دیگری در دندان های خود دارید که باید دندان های خود را به دندانپزشک نشان دهید، می توانید از این روش برای شماره گیری خود استفاده کنید. دندان ها در این روش فک به 4 قسمت تقسیم می شود، 2 قسمت چپ و راست برای فک بالا (فک) و 2 قسمت چپ و راست برای فک پایین، شماره گذاری از دندان های جلو شروع می شود تا انتهای همان ردیف. دندان شماره 8. در این روش علاوه بر شماره دندان باید به سمت بالا یا پایین و چپ یا راست دندان نیز اشاره کنیم. به عنوان مثال، 6 دندان پایین سمت راست، اگر این کار را انجام دهید، پزشک شما خیلی سریعتر متوجه می شود که در مورد کدام دندان صحبت می کنید. مثلاً فرض کنید قصد لمینت دندان را داشتید و به جای اینکه به دکتر اشاره کنید، هنگام لمینت آن چند دندان جلوی من، گفتید: آقای دکتر دندانپزشکی شماره 1 تا 4 در دو طرف فک پایین و 1 تا 4 در دو طرف لمینت فک بالا با لمینت دندان یا ونیر کامپوزیت یا کامپوزیت دندان. یا مثلا اگه میخوای ایمپلنت کنی به متخصص ایمپلنتت آقای دکتر میگی مثلا دندون شماره 4 سمت راست فک پایینم ایمپلنت میخواد.

روش دوم شماره گذاری دندان ها و انواع مختلف دندان ها

در این روش بر خلاف روش قبلی که هشت رقمی بود و تکرار می شد، به هر دندان عدد خاصی داده می شود و در شماره گذاری تکراری وجود ندارد، بنابراین نیازی به اشاره به بالا یا پایین یا چپ و راست نیست.

همانطور که در تصویر نشان داده شده است، دندان شماره یک شما، سمت راست دندان بالایی است که به ترتیب شماره گذاری شده است. این فقط یک مثال خوب است. از فرصت باردار شدن استفاده کنید و مثلا برای دریافت خدمات دندانپزشکی بارداری به کلینیک دندانپزشکی جنت آباد مراجعه کنید. کل آشنایی با انواع دندان های انسان انواع دندان ها به 7 نوع تقسیم می شوند که از هر کدام برای جویدن غذا برای ما استفاده می شود.

شماره دندان شیری

دندان های شیری دندان های دائمی دندان های جلویی دندان های نیش دندان های آسیای صغیر دندان های آسیایی بزرگ دندان عقل دندان های شیری تعداد کل دندان های شیری 20 عدد است که در فک بالا و 10 عدد در فک پایین قرار دارند. با توجه به اهمیت این دندان ها، ما شاخه ای از دندانپزشکی به نام دندانپزشکی کودکان داریم که وضعیت کودکان دارای دندان های شیری را مدیریت می کند. از حدود شش سالگی، دندان های دائمی در دهان کودکان ظاهر می شوند. دندان های آسیایی دائمی به نام دندان های شش ساله. اینها اولین دندان های دائمی هستند که وارد دهان می شوند. مراقب باشید، این دندان ها تا انتهای دهان می روند بدون اینکه دندانی کنده و بیفتد. پس از آن دندان های شیری کودک به تدریج شل می شوند و می افتند و به جای آن دندان های دائمی دائمی می شوند. در حدود سن 12 سالگی، کودکان در یک چرخه دندانی مختلط هستند، به این معنی که هم دندان های شیری و هم دندان های دائمی در دهان دارند. ما تخصص دیگری به نام دندانپزشکی کودکان داریم که وضعیت دهان و دندان کودکان را تا سنین پایین مدیریت می کند.

انواع دندان دائمی و شماره گذاری دندان ها

تعداد دندان های دائمی 32 عدد است و روش شماره گذاری دندان ها بر اساس این 32 عدد می باشد. از شش ماهگی رشد می کنند و تا بیست سالگی که دندان عقل رویش می کند، ادامه می یابد. دندان های جلویی دندان هایی که در وسط و جلوی دهان قرار دارند و به راحتی قابل مشاهده هستند، دندان های قدامی نامیده می شوند. 4 دندان قدامی در بالا و 4 دندان در پایین وجود دارد. دندان های قدامی سطحی صاف دارند و برای تراشیدن و تراشیدن استفاده می شوند. دندان های نیش در مجموع چهار دندان نیش در دهان وجود دارد که دو تا در بالا و دو دندان نیش در پایین قرار دارند. از این دندان های تیز برای پاره کردن غذا و سوراخ کردن آن استفاده می شود. انواع دندان آسیای صغیر هشت دندان کوچکی که به صورت جفت در کنار دندان نیش قرار گرفته اند، دندان آسیای صغیر نامیده می شوند. دندان های آسیایی بزرگ به دوازده دندانی که در چهار انتهای دو طرف فک بالا و پایین قرار دارند، دندان آسیای بزرگ می گویند. به آنها دندان های آسیایی اول، دوم، سوم (دندان عقل) نیز می گویند. دندان عقل زمانی که فرد به سن 20-16 سالگی می رسد، 4 دندان آسیای بزرگ (سومین آسیای بزرگ) در انتهای دهان شروع به رشد می کنند که به آن دندان عقل می گویند. این دندان ها تاثیر چندانی در شماره گذاری دندان یا جویدن غذا ندارند، اما برخی معتقدند که این دندان ها در انسان های اولیه برای جویدن و خرد کردن غذا استفاده می شده است.

Heidi Avery

پنکه تی وی جنرال. کارآفرین. پیشگام زامبی مغرور. تحلیلگر. خالق شیطانی متعصب توییتر.

تماس با ما