صاحب 3000 واحد مسکونی کیست؟

[ad_1]

دیروز گزارش شد که یک نفر 3000 واحد مسکن مهر دارد. این در حالی است که ارزش این تعداد واحد در اوایل دهه 90 به کمتر از 80 میلیارد تن می رسید، اما در حال حاضر به لطف مالک این تعداد واحد زیرساخت و تاسیسات دولتی، سرمایه ای در حدود 3000 میلیارد تن دارد.

به گزارش ایسنا، بحث انباشت واحدهای مسکن مهر توسط دلالان سال هاست که مطرح شده است. ارقام و ارقام مربوط به مالکیت 200 یا 300 خانه در شهر جدید پردیس تاکنون شنیده شده است. مدیرعامل سابق شرکت عمران پردیس مردادماه سال جاری از تملک 700 واحد مسکن مهر توسط یک نفر خبر داد. اما اخیرا ابعاد جدیدی از واحدهای مسکن مهر برای برخی افراد باز شده است.

به گفته رئیس شرکت توسعه شهرهای جدید، یک نفر دارای 3000 مسکن مهر است. علیرضا جعفری البته به محل این واحدها اشاره ای نکرد اما شنیده می شود با توجه به تردد دلالان در شهر پردیس احتمالا واحدهایی که جعفری به آنها اشاره کرده در این شهر مستقر هستند.

با توجه به اینکه ملک در اقتصاد کشور محترم است، شاید نتوان به فردی که تعداد قابل توجهی واحد مسکونی دارد خرده گرفت، اما حفظ مسکنی که خیلی ها به دنبال تخلیه آن هستند، چه توجیهی می تواند داشته باشد. بر اساس آمارهای پنج سال پیش، 2.5 میلیون نفر در کشور مجرد بودند و یک میلیون و 300 هزار خانوار در کشور به صورت دو خانواده در یک واحد مسکونی زندگی می کنند.

مشکل دیگر بهره مندی دلالان از ارزش افزوده واحدهای مسکن مهر است که طی 14 سال گذشته به دلیل زیرساخت ها، تسهیلات دولتی و تسهیلات، قیمت آنها به طور مداوم افزایش یافته است. در اوایل دهه 90 عده ای مسکن مهر را متری 300 هزار تن می خریدند و اکنون بیش از 10 میلیون تن در هر متر مربع می فروشند.

حالا تصور کنید فردی که 3000 واحد مسکن مهر دارد چقدر سود کرده است. با فرض اینکه این واحدها در شهر جدید پردیس واقع شده و بین 800 تا 1.2 میلیارد تن هزینه دارند، هزینه هر بلوک را یک میلیارد تن برآورد می کنیم. بر این اساس، شخصی که 3000 سهم را به دست آورده است، سرمایه 3000 میلیارد تنی دارد. در حالی که در اوایل دهه 90 تمامی این واحدها را با قیمتی کمتر از 80 میلیارد تن خریداری کرد.

خردادماه گذشته شرکت ساختمانی در چهار شهر پردیس، پرند، اندیشه و هشتگرد اعلام کرد که از این پس کسانی که مسکن مهر را برای سرمایه گذاری خریداری کرده اند و قصد سکونت ندارند، باید 20 درصد یارانه دولتی برای ساخت و ساز پرداخت کنند. هزینه ها تصمیمی که دلالان پردیس آن را نپسندیدند و توسط کاندیداهای واقعی که به تصمیم دولت معترض بودند تحریک شد. البته همان موقع اعلام شد که کاندیداهای واقعی مشمول افزایش قیمت نخواهند شد.

انباشت سه هزار واحد مسکن مهر توسط یک نفر و استفاده مستمر از ارزش افزوده این واحدها در حالی خبرساز شده است که طرح مالیاتی مسکن خالی هنوز اجرایی نشده است. اگرچه سازمان امور مالیاتی در 30 دی ماه فهرست 1400 واحد رایگان را منتشر کرد، اما برآورد می شود در حال حاضر حدود 12 هزار واحد در سراسر کشور مشمول مالیات بر واحدهای آزاد باشند. این در حالی است که وزارت راه و شهرسازی یک میلیون و 170 هزار خانه خالی را شناسایی و به سازمان امور مالیاتی ارائه کرد.

عدم اعمال پایه‌های مالیاتی که سال‌ها مطرح نشده است، مانند مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات مسکن لوکس و مالیات مسکن خالی، برای اقتصاد مسکن مضر است. اما با توجه به رکود ساخت و ساز و کاهش ظرفیت متقاضیان واقعی مسکن، هر سال بر تعداد مستاجران افزوده می شود. بر اساس آمار، تا سال 1388 حدود 42 درصد از ساکنان تهران مستاجر بودند، اما طبق آمارهای غیررسمی، این رقم اکنون به بیش از 50 درصد رسیده است.

کارشناسان انتشار لیست پست های خالی را گامی مهم در راستای تحقق عدالت اجتماعی و ایجاد امید برای دهک های پایین می دانند. دهه هایی که گاهی مادام العمر مستاجر هستند و باید 3000 واحد خالی از یک نفر را ببینند!

[ad_2]

Izaiah Harrison

سازمان دهنده کل مبشر موسیقی شیطانی. گیک قهوه. خالق برنده جایزه متعصب الکل مزاحم عمومی

تماس با ما