دیگر نمی توان فلافل خورد!/ افزایش قیمت شگفت انگیز این ساندویچ پرطرفدار

در همین حال صاحبان رستوران ها و فست فودها از کاهش چشمگیر مشتریان خود صحبت می کنند چرا که بررسی سایت های فروش اینترنتی نشان می دهد قیمت ساندویچ فلافل حتی به 95 هزار تومان هم رسیده است.

با توجه به عنوان مختصر، پس از اصلاح نظام یارانه ای، قیمت منوی فست فودها و رستوران ها به دلیل افزایش محصولات غذایی بسیار گران شد. بنابراین قیمت فلافل که تا سال گذشته زیر 20 هزار تومان بود امروز به 40 هزار تومان رسیده و فروش اینترنتی آن به قیمت دو کیلو گوشت مرغ تبدیل شده است.

افزایش ناگهانی قیمت‌ها باعث می‌شود تا خانواده‌ای دیگر نتوانند در رستوران‌ها غذا بخورند، چرا که این روزها ناهار یک خانواده چهار نفره بیش از نیم میلیون تومان قیمت دارد.

این امر باعث تعطیلی رستوران ها و فروشگاه های رفاهی شده و به گفته مسئولان اتحادیه فروش آنها به نصف کاهش یافته است. در عین حال در زمان شیوع کرونا، این صنف بیشتر از این بیماری رنج می برد.

این رویداد شیوه جدیدی از فروش را در بین رستوران ها و رستوران های فست فود رایج کرد. از فروش ناهار گرفته تا فروش تکه های پیتزا. برخی دیگر با کاهش وزن و کیفیت غذا سعی در حفظ مشتریان خود داشتند.

چندی پیش علی اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه رستوران‌داران و سلف‌سرویس‌ها از عدم پذیرش غذای رستوران‌ها پس از شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: قیمت غذای رستوران‌ها بین 20 تا 30 دلار افزایش یافته است. درصد کاهش تقاضا

به گفته وی، افزایش تورم در کشور ناشی از قیمت روغن، برنج، رب گوجه فرنگی، ادویه، زعفران و… است. تحت تأثیر رستوران ها نیز به عنوان مصرف کننده در نظر گرفته می شوند و باید مواد پخت و پز را با قیمت های بالا خریداری کنند.

وی تصریح کرد: اتحادیه کار واحدهای صنفی را کنترل می کند، نرخ غذای رستوران پس از محاسبه قیمت مواد اولیه (براساس قبوض روزانه)، حقوق کار، بیمه، مالیات و 20 درصد سود قانونی و … به دست می آید.

در حال حاضر حتی قیمت ساندویچ فلافل در سایت های فروش اینترنتی به 95000 تومان رسیده است. اما خرید ساندویچ فلافل بسته به تعداد فلافل و غذاهای آن از 35 تا 45 هزار تومان متغیر است.

تا سال گذشته قیمت اکثر غذاهای پخته شده زیر 50 هزار تومان بود، امروز به بیش از 120 هزار تومان رسیده است که نشان از افت کیفیت اکثر این غذاها دارد. رستوران ها این را به افزایش چند برابری برنج، روغن، لوبیا، مرغ، نوشیدنی ها و غیره نسبت می دهند.

تحقیقات نشان می دهد که کاهش تقاضا به رستوران ها محدود نمی شود. در عین حال فست فودها، آب میوه فروشی ها، بستنی فروشی ها، کافه ها و… نیز وضعیت مشابهی را تجربه می کنند.

برخی از مسئولان اتحادیه های صنفی از گسترش سفارش «غذاهای نیم بها» می گویند و می گویند: وضعیت اقتصادی کسبه به ویژه رستوران داران و سلف سرویس داران نسبت به آغاز شیوع کرونا بهتر شده، اما قیمت مواد غذایی تا حدودی افزایش یافته است. از ابتدای سال جاری تا کنون دیگر برای صاحبان مشاغل در این زمینه فضای تنفسی باقی نمانده و مردم برای خوردن غذای مورد علاقه خود می آیند.

Olive Herman

سفر نینجا. زامبی نرد. متخصص فرهنگ پاپ معتاد آبجو ماون وب کارشناس مغرور غذا تنظیم کننده. دردسر ساز. خالق مشتاق

تماس با ما